Τα παιδιά χρειάζονται βοήθεια από τους ενήλικες για την προστασία των δικαιωμάτων τους στο Διαδίκτυο. Η νομοθεσία ισχύει και για το Διαδίκτυο και οι διαχειριστές των διαδικτυακών τοποθεσιών είναι υπεύθυνοι για το περιεχόμενο των τοποθεσιών τους. Διαβάστε περισσότερα σχετικά με τα παρακάτω θέματα:

  Κυβερνο-παρενοχλήσεις

  Παιδιά και μάρκετινγκ στο Διαδίκτυο

  Προσωπικές πληροφορίες και φωτογραφίες του παιδιού στο Διαδίκτυο

Κυβερνο-παρενοχλήσεις


To Διαδίκτυο δίνει νέες ευκαιρίες για παρενόχληση. Διάφοροι μπορεί να δημοσιεύουν φήμες, φωτογραφίες ή άλλες προσωπικές πληροφορίες στο Διαδίκτυο ή να στέλνουν κακόβουλα μηνύματα – είτε ανώνυμα είτε χρησιμοποιώντας το όνομα άλλου. Τα μηνύματα SMS και τα κινητά τηλέφωνα με κάμερα ανοίγουν νέες προοπτικές για διασκέδαση, αλλά και για εκμετάλλευση. Οι παρενοχλήσεις στο σχολείο συνήθως περιορίζονται στις ώρες του σχολείου, αλλά μέσω Διαδικτύου μπορεί κανείς να πέσει θύμα παρενόχλησης οποιαδήποτε ώρα. Επίσης, μέσω Διαδικτύου οι "νταήδες" έχουν πρόσβαση σε περισσότερους ανθρώπους. Αν στο παιδί σας αρέσουν οι διαδικτυακές συνομιλίες, θα πρέπει να συζητήσετε μαζί του αυτούς τους κινδύνους από την αρχή, και να το συμβουλεύσετε τι πρέπει να κάνει αν αντιμετωπίσει παρενοχλήσεις.

Αυτό είναι σημαντικό γιατί:

- Οι κυβερνο-παρενοχλήσεις γίνονται συχνότερα όταν δεν υπάρχουν ενήλικοι παρόντες.
- Τα παιδιά συχνά πιστεύουν ότι, αν το πουν στους γονείς τους, τα πράγματα θα γίνουν χειρότερα.
- Η ανωνυμία και ο χαμηλός κίνδυνος σύλληψης κάνει τους ανθρώπους να επιχειρούν πράγματα που αλλιώς δεν θα τα τολμούσαν (για παράδειγμα, να λένε πράγματα που ποτέ δεν θα έλεγαν σε κάποιον άλλον πρόσωπο με πρόσωπο).
- Οι κυβερνο-παρενοχλήσεις είναι τεχνικώς εύκολοι. Για την αποστολή κακόβουλων μηνυμάτων ή τη δημοσίευση κακόβουλων κειμένων σε ευρύ κοινό αρκούν λίγα κλικ με το ποντίκι.

Συμβουλή


Ακόμα κι αν το παιδί σας δεν έχει υποστεί παρενόχληση μέσω Διαδικτύου, σας συνιστούμε να συζητήσετε μαζί του τα παρακάτω θέματα:

- Μην ανακοινώνετε τις πληροφορίες επαφής σας ή προσωπικά σας στοιχεία, όπως φωτογραφίες, χωρίς να σκεφθείτε καλά τις συνέπειες. Οι διαδικτυακές φιλίες μπορεί να διακοπούν και, όταν συμβεί αυτό, οι προσωπικές πληροφορίες μπορεί να σταλούν σε ανθρώπους που δεν πρέπει.
- Όλοι έχουν το δικαίωμα να τους συμπεριφέρονται με σεβασμό στο Διαδίκτυο.
- Μπορείτε να κλείσετε το δωμάτιο συνομιλίας, το ηλεκτρονικό ταχυδρομείο ή τον υπολογιστή όποτε θέλετε.
- Τα παιδιά θα πρέπει να έχουν τη δυνατότητα να μιλούν με τους γονείς τους για τις αρνητικές τους εμπειρίες.

Να θυμάστε


Το Διαδίκτυο υπόκειται στους ίδιους κανονισμούς και νόμους όπως και η καθημερινή μας ζωή. Το να συκοφαντούμε ή να προσβάλουμε κάποιον στο Διαδίκτυο είναι κακό. Μπορεί να θεωρηθεί δυσφήμιση ή εξύβριση, πράγμα που ενδέχεται να επισύρει τιμωρία και ποινές για την πρόκληση ζημιών. Ενδέχεται να είναι δύσκολο να ακυρωθεί κάτι που έγινε με λίγα κλικ του ποντικιού και τα παιδιά ενδέχεται να μην καταλαβαίνουν πόσο σοβαρή μπορεί να γίνει η κατάσταση.

Να θυμάστε - οι ανώνυμοι χρήστες μπορούν συχνά να εντοπιστούν. Ωστόσο, η αστυνομία δεν θα αναλάβει δράση εκτός εάν υπάρχουν υπόνοιες εγκληματικής πράξης.

Αν το παιδί σας λάβει κακόβουλα μηνύματα μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου ή μηνυμάτων SMS:

- Πείτε στο παιδί σας ότι δεν χρειάζεται να ανοίγει τέτοιου είδους μηνύματα ή άλλα μηνύματα που προέρχονται από εντελώς ξένους.
- Δεν θα πρέπει να απαντάτε σε κακόβουλα μηνύματα. Ωστόσο, θα πρέπει να αποθηκεύετε τα μηνύματα για μελλοντική αναφορά, εάν η κατάσταση χρειαστεί να αντιμετωπιστεί από άλλο άτομο.
- Αν ανακαλύψετε ότι ο αποστολέας πηγαίνει στο ίδιο σχολείο με το παιδί σας, ενημερώστε το σχολείο.
- Εάν η παρενόχληση εξακολουθήσει, ίσως χρειαστεί να αλλάξετε τη διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου ή τον αριθμό τηλεφώνου του παιδιού σας.

Επίσης, να θυμάστε:

- Μπορείτε να αποθηκεύσετε τα κακόβουλα μηνύματα για άλλες δραστηριότητες.
- Μπορείτε επίσης να προσαρμόσετε τις ρυθμίσεις του προγράμματος ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, έτσι ώστε να κατευθύνει τα μηνύματα ενός δεδομένου αποστολέα σε ξεχωριστό φάκελο. Έτσι το παιδί σας δεν χρειάζεται να τα διαβάζει.
- Αν γνωρίζετε τη διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου του αποστολέα, μπορείτε να στείλετε ένα αντίγραφο του κακόβουλου μηνύματος στον πάροχο υπηρεσιών Διαδικτύου και να ζητήσετε να διαγραφεί αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου.
- Αν δεν γνωρίζετε τη διεύθυνση του αποστολέα, ζητήστε βοήθεια από τον πάροχο υπηρεσιών Διαδικτύου.

Αν εντοπίσετε κακόβουλα κείμενα ή φωτογραφίες του παιδιού σας δημοσιευμένα στο Διαδίκτυο:

- Αποθηκεύστε τις σελίδες όπου βρίσκεται αυτό το υλικό για περαιτέρω δράση.
- Εάν η τοποθεσία ή η διεύθυνσή της αναφέρει ποιος είναι ο πάροχος υπηρεσιών, επικοινωνήστε μαζί του. Ο πάροχος υπηρεσιών μπορεί να διαγράψει το κείμενο και, ενδεχομένως, να εντοπίσει το συγγραφέα.
- Μπορείτε επίσης να ζητήσετε από τον δικό σας διαχειριστή Διαδικτύου να επικοινωνήσει με το διαχειριστή της εν λόγω τοποθεσίας και να απαιτήσει να διαγραφεί το υλικό αυτό.
- Εάν η παρενόχληση είναι ιδιαίτερα σοβαρή και συνιστά αξιόποινη πράξη, επικοινωνήστε με την αστυνομία.

Παιδί και μάρκετινγκ στο Διαδίκτυο

Το Διαδίκτυο παρέχει στους διαφημιστές έναν αποτελεσματικό τρόπο να προσεγγίσουν τα παιδιά και τους νέους και πολλά προϊόντα που θαυμάζουν τα παιδιά προωθούνται μέσω Διαδικτύου.

Το μάρκετινγκ που απευθύνεται σε παιδιά υπόκειται σε κανονισμούς

Το μάρκετινγκ που προορίζεται για τα παιδιά και τους νέους υπόκειται σε αυστηρότερες κρίσεις και κανονισμούς από το μάρκετινγκ που προορίζεται για ενηλίκους, καθώς οι ανήλικοι είναι περισσότερο ευάλωττοι στο μάρκετινγκ. Στο Συμβούλιο Ελέγχου Επικοινωνίας (ΣΕΕ), παρατίθεται το παράρτημα του Ελληνικού Κώδικα Διαφήμισης που αφορά στη διαφήμιση προς παιδιά, στην ηλεκτρονική διεύθυνση: ΔΙΑΦΗΜΙΣΕΙΣ ΠΟΥ ΑΠΕΥΘΥΝΟΝΤΑΙ ΣΕ ΠΑΙΔΙΑ, όπως:

- Σε μορφές έμμεσης διαφήμισης (advertorials-editorials) να είναι ευκρινές ότι πρόκειται για διαφήμιση.
- Η συμπεριφορά παιδιών που συμμετέχουν σε διαφημίσεις πρέπει να είναι σύμφωνη με τη γενικώς νοούμενη καλή συμπεριφορά.
- Οι διαφημίσεις δεν πρέπει να υποσκάπτουν το κύρος, την υπευθυνότητα και να αμφισβητούν την κρίση των γονέων.


Τι μπορείτε να κάνετε:
- Να χρησιμοποιείτε το Διαδίκτυο μαζί με το παιδί σας και να το διδάσκετε να αναγνωρίζει τις διαφημίσεις και τους στόχους τους.
- Να πληροφορείτε το Ινστιτούτο Προστασίας Καταναλωτή ή τον πάροχο υπηρεσιών για τυχόν ανάρμοστο μάρκετινγκ.

Προστατέψτε το παιδί σας από το άμεσο μάρκετινγκ


Το άμεσο μάρκετινγκ μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου και SMS επιτρέπεται αποκλειστικά με την πρότερη συγκατάθεση του προσώπου στο οποίο απευθύνεται. Αν το παιδί σας παρέχει προσωπικές πληροφορίες όταν συμμετέχει, για παράδειγμα, σε κάποιο διαγωνισμό μέσω Διαδικτύου, ενδεχομένως να συγκατατεθεί σε άμεσο μάρκετινγκ.

Υπηρεσίες με χρέωση και αγορές αγορές από παιδιά μέσω Διαδικτύου

Οι αγορές που γίνονται μέσω Διαδικτύου ή κινητού τηλεφώνου πρέπει είτε να γίνονται από ενήλικο είτε με την έγκριση ενηλίκου.

Συμβουλές:
- Συμφωνήστε με το παιδί σας σχετικά με τους κανόνες που αφορούν τις αγορές μέσω Διαδικτύου.
- Συνεργαστείτε με τον πάροχο που χρησιμοποιείτε, προκειμένου να τοποθετηθούν οι απαραίτητες φραγές κλήσεων ή SMS ή να τοποθετηθεί όριο δαπάνης στο κινητό τηλέφωνο του παιδιού σας.
- Πληροφορήστε την Ελληνική Aνοικτή Γραμμή για το παράνομο περιεχόμενο στο Διαδίκτυο (Safeline.gr) ή τον πάροχο υπηρεσιών Διαδικτύου για τυχόν ανάρμοστες διαδικτυακές τοποθεσίες.
- Φτιάξτε μια οικογενειακή διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου που θα χρησιμοποιείτε εσείς και το παιδί σας όταν θέλετε να αγοράσετε κάτι μέσω Διαδικτύου.

Προσωπικές πληροφορίες και φωτογραφίες των παιδιών στο Διαδίκτυο


Εμείς στην οικογένειά μας έχουμε συμφωνήσει ότι ένας από τους γονείς θα ελέγχει πάντοτε την αξιοπιστία της διαδικτυακής υπηρεσίας, προτού το παιδί παρέχει πληροφορίες στην τοποθεσία. Συνήθως, δεν χρειάζεται να συμπληρωθούν όλα τα πεδία πληροφοριών, οπότε συνιστούμε στο παιδί να παρέχει μόνον τις υποχρεωτικές πληροφορίες.


Σε πολλές διαδικτυακές τοποθεσίες, οι χρήστες πρέπει να εγγραφούν ή, διαφορετικά, να δώσουν τα προσωπικά τους στοιχεία για να λάβουν βραβεία, όπως πρόσβαση στην υπηρεσία, συμμετοχή σε κάποια κλήρωση, δωρεάν προϊόντα ή τη δυνατότητα να συμμετέχει σε κάποια ομάδα συζητήσεων. Οι διάφορες εμπορικές επιχειρήσεις μπορούν να συλλέγουν τα στοιχεία επικοινωνίας των παιδιών και των νέων ανθρώπων για σκοπούς μάρκετινγκ αλλά πρέπει να λαμβάνουν νόμιμα συγκατάθεση προτού επιδοθούν σε δραστηριότητες μάρκετινγκ.

Ωστόσο, οι διαχειριστές διαδικτυακών τοποθεσιών ενδεχομένως να μην διατηρούν πάντοτε το απόρρητο των προσωπικών πληροφοριών, ακόμα κι αν τα προσωπικά δεδομένα προστατεύονται από το Νόμο περί Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων. Μάθετε τα παιδιά σας να είναι προσεχτικά όταν παρέχουν προσωπικές πληροφορίες.

Συμβουλές


Συμφωνήστε με το παιδί σας σε κάποια προσέγγιση
Συχνά είναι πολύ χρήσιμο να συμφωνήσετε με το παιδί σχετικά με τους κανόνες σύμφωνα με τους οποίους θα παρέχει προσωπικές πληροφορίες μέσω Διαδικτύου. Αν δώσετε στο παιδί την άδεια να παρέχει τέτοιου είδους πληροφορίες, θα πρέπει να είστε βέβαιοι για την αξιοπιστία των τοποθεσιών στις οποίες θα τις παρέχει.

Ελέγξτε την πολιτική προστασίας απορρήτου
Σας συνιστούμε να ελέγχετε ότι η υπηρεσία που χρησιμοποιείτε ρυθμίζεται από την κατάλληλη πολιτική προστασίας απορρήτου, η οποία θα πρέπει να εξηγεί με ποιον τρόπο χρησιμοποιούνται οι προσωπικές πληροφορίες, την περίοδο χρήσης τους, καθώς και τον σκοπό για τον οποίο χρησιμοποιούνται.

Να παρέχετε αποκλειστικά τις υποχρεωτικές πληροφορίες
Συνήθως δεν υπάρχει ανάγκη να καταχωρίσετε παρά μόνον έναν μικρό όγκο υποχρεωτικών πληροφοριών. Και όταν εγγραφείτε σε μια νέα υπηρεσία, ο πάροχος υπηρεσιών συνήθως ρωτά εάν επιθυμείτε να λαμβάνετε υλικό μάρκετινγκ. Μπορείτε να πείτε "Όχι" από την αρχή, αλλά αν δώσετε κατά λάθος την άδειά σας, μπορείτε να την αναιρέσετε επικοινωνώντας με τον πάροχο υπηρεσιών. Συνιστάται να φτιάξετε μια οικογενειακή διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου που θα χρησιμοποιείτε εσείς και το παιδί σας όταν θέλετε να δώσετε προσωπικά στοιχεία μέσω Διαδικτύου.

Μην αποθηκεύετε τις προσωπικές σας πληροφορίες στο πρόγραμμα περιήγησης Διαδικτύου
Δεν συνιστάται να αποθηκεύσετε τις προσωπικές σας πληροφορίες ή τους κωδικούς πρόσβασης στο πρόγραμμα περιήγησης Διαδικτύου ή σε άλλα προγράμματα που συνδέονται στο Διαδίκτυο.

Δημοσίευση φωτογραφιών και προσωπικών πληροφοριών των παιδιών


Η δημοσίευση στο Διαδίκτυο φωτογραφιών που έχουν ληφθεί με κινητό τηλέφωνο με κάμερα ή ψηφιακή φωτογραφική μηχανή είναι εύκολη και γρήγορη. Αν δημοσιεύσετε μια φωτογραφία στο Διαδίκτυο, είναι πολύ δύσκολο να αποτρέψετε τη διανομή της, την τροποποίησή της και τη χρήση της σε διαφορετικό περιβάλλον. Αντίγραφα της φωτογραφίας μπορούν πολύ εύκολα να καταλήξουν σε διάφορες τοποθεσίες και θα είναι πολύ δύσκολο να διαγραφούν όλα. Σκεφθείτε το καλά προτού δημοσιεύσετε τα προσωπικά σας στοιχεία σε συνδυασμό με τη φωτογραφία σας.

Η δημοσίευση της φωτογραφίας ή άλλων προσωπικών πληροφοριών κάποιου στη διαδικτυακή τοποθεσία, π.χ. ενός σχολείου, αποτελεί αποκάλυψη προσωπικών δεδομένων, η οποία απαιτεί τη συγκατάθεση του εν λόγω προσώπου. Όποιος αποκαλύπτει τις προσωπικές του πληροφορίες έχει επίσης το δικαίωμα να ελέγξει τις πληροφορίες που τον αφορούν και να τις διορθώσει, αν είναι απαραίτητο. Τα παιδιά θα πρέπει επίσης να προειδοποιούνται ότι δεν πρέπει να δημοσιεύουν προσωπικές πληροφορίες στις δικές τους διαδικτυακές τοποθεσίες ή στα ιστολόγιά τους (blog).

Περισσότερες πληροφορίες:
Η χρήση προσωπικών πληροφοριών υπόκειται στα εξής:
– Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα
– Νόμοι που αφορούν το Απόρρητο των επικοινωνιών
– Ιστότοπος Ευρωπαϊκής Επιτροπής για Προστασία Δεδομένων.

Να θυμάστε:
Δεν χρειάζεται να περέχετε τις προσωπικές σας πληροφορίες, εκτός εάν γνωρίζετε ποιος τις ζητά και για ποιον σκοπό πρόκειται να χρησιμοποιηθούν.