Για να εξασφαλίσει την ενιαία εφαρμογή αυτών των νέων κανόνων σε ολόκληρη την ΕΕ, έτσι ώστε οι καταναλωτές να επωφελούνται από αυτούς σε οποιοδήποτε κράτος μέλος και αν βρίσκονται, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δημοσιεύει επίσης ένα έγγραφο καθοδήγησης για τις εθνικές αρχές, το οποίο περιλαμβάνει ένα προαιρετικό έντυπο βασικών πληροφοριών που πρέπει να παρέχονται σχετικά με τα ψηφιακά προϊόντα.
Η νέα οδηγία για τα δικαιώματα των καταναλωτών εναρμονίζει τους εθνικούς κανόνες για τους καταναλωτές σε πολλούς σημαντικούς τομείς, όπως η πληροφόρηση την οποία πρέπει να έχουν προτού προβούν στην αγορά προϊόντων ή υπηρεσιών, καθώς και το δικαίωμά τους να ακυρώνουν αγορές που πραγματοποιούν μέσω διαδικτύου. Μεγαλύτερη εναρμόνιση σημαίνει ότι οι καταναλωτές θα μπορούν πλέον να είναι σίγουροι ότι έχουν τα ίδια δικαιώματα οπουδήποτε και αν κάνουν αγορές εντός της ΕΕ. Σημαίνει επίσης απλούστερους και πιο προβλέψιμους κανόνες για τους εμπόρους, οι οποίοι τώρα θα έχουν περισσότερα κίνητρα για να επεκτείνουν τις δραστηριότητές τους εκτός συνόρων.
Σύμφωνα με τους νέους κανόνες της ΕΕ (βλ. ενημερωτικό δελτίο για τους νέους κανόνες), οι Ευρωπαίοι καταναλωτές μπορούν πλέον να επωφελούνται από τα εξής (βλ. Παράρτημα για περισσότερες πληροφορίες):
- μεγαλύτερη διαφάνεια στις τιμές
- τέλος στις αδικαιολόγητες πρόσθετες επιβαρύνσεις για χρήση πιστωτικής κάρτας ή τηλεφωνικής γραμμής εξυπηρέτησης
- απαγόρευση των προσυμπληρωμένων τετραγωνιδίων στο διαδίκτυο, όπως π.χ. κατά την αγορά αεροπορικών εισιτηρίων
- παράταση της προθεσμίας για αλλαγή γνώμης, από 7 σε 14 ημέρες σε όλες τις χώρες της ΕΕ
- ενίσχυση του δικαιώματος επιστροφής χρημάτων, εντός 14 ημερών από την ημερομηνία ακύρωσης μιας αγοράς
- απαγόρευση των παγίδων στο διαδίκτυο, όπως προσφορών στις οποίες κάτι διαφημίζεται ως δωρεάν ενώ στην πραγματικότητα δεν είναι (π.χ. ωροσκόπια ή συνταγές μαγειρικής)
- καλύτερη προστασία αναφορικά με το ψηφιακό περιεχόμενο, ιδίως τις πληροφορίες σχετικά με το λογισμικό και το hardware με τα οποία λειτουργούν τα προϊόντα.
Τον Μάρτιο του 2014 η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ξεκίνησε εκστρατεία για τα δικαιώματα των καταναλωτών, ενημερώνοντας τους πολίτες για τα δικαιώματά τους βάσει της νομοθεσίας της ΕΕ και για τους τρόπους ενημέρωσής τους σε περίπτωση αποριών ή προβλημάτων. Η εκστρατεία απευθύνεται ειδικότερα στους καταναλωτές της χώρας μας, της Βουλγαρίας, της Ισπανίας, της Ιταλίας, της Κύπρου, της Λετονίας, της Πολωνίας και της Πορτογαλίας.
Πηγή:Ε.Ε.