• Επισκεφθείτε μας και στην κοινότητα του Facebook, ενισχύστε την κοινή προσπάθεια με like & follow...
  • "Το Διαδίκτυο που θέλουμε" - "The Web We Want" εμπλουτίστηκε! Πατήστε εδώ για να κατεβάσετε ελεύθερα 6 σχέδια μαθημάτων για το Γυμνάσιο!
  • H δική μας απάντηση κατά του (κυβερνο)εκφοβισμού - Πατήστε εδώ για να κατεβάσετε και να εκτυπώσετε το πόστερ στην τάξη σας!
  • Εκπαιδευτικοί βοηθήστε τους μαθητές σας να ωριμάσουν ψηφιακά με το #WebWeWantEU
Τετάρτη, 12 Νοεμβρίου 2014 18:37

Neknominate (e-κούπες)

Γράφτηκε από τον
Βαθμολογήστε αυτό το άρθρο
(4 ψήφοι)

To Neknominate, που απαντάται και με τον όρο neknomination αποτελεί ένα online διαδικτυακό παιχνίδι, στο οποίο οι παίχτες πίνουν ποσότητες αλκοόλ και προσκαλούν άλλους να ανταποκριθούν στο κάλεσμά τους και να συνεχίσουν το παιχνίδι. Κατά την πρώτη φάση εξέλιξης του παιχνιδιού ο συμμετέχων πρέπει  να βιντεοσκοπήσει τον εαυτό του να πίνει μονορούφι ένα μεγάλο ποτήρι αλκοολούχου ποτού (συνήθως μπύρα) και στη συνέχεια να ανεβάσει το βίντεο στο διαδίκτυο. Στο τέλος του βιντεοσκοπημένου μηνύματος ο συμμετέχων κατονόμαζε 2 ή 3 νέους παίχτες που πρέπει να κάνουν το ίδιο (Stuart, 2014). Κάθε άτομο έχει διορία 24 ώρες για να απαντήσει στην πρόκληση (Krishnan 2014).

Διαβάστε το άρθρο του Γιώργου Τσουβέλα, Ψυχολόγου, MSc Σχολικής Ψυχολογίας, MPH Διοίκησης Υπηρεσιών Υγείας, cPhD Κοινωνικής Διαπολιτισμικής Ψυχολογίας

 Το διαδικτυακό παιχνίδι έκανε την εμφάνισή του στις αρχές του 2014, και  κατά την εξέλιξή του εντάχθηκαν νέοι κανόνες όπως π.χ. η αντικατάσταση της μπύρας με πιο «σκληρά» ποτά, ή αντίστοιχα η διάπραξη ριψοκίνδυνων συμπεριφορών είτε κατά τη διάρκειά είτε μετά την κατανάλωση του αλκοόλ. Ο δημοσιογραφικός χώρος έχει αναφέρει μέχρι σήμερα ακόμα και θανάτους νέων, που συνδέονται αυτό το διαδικτυακό παιχνίδι (Tahir, 2014). To Neknominate ξεκίνησε από την Αυστραλία και στη συνέχεια εξαπλώθηκε στο Ηνωμένο Βασίλειο και την Ιρλανδία (BBC News, 2014). 

Το παιχνίδι έχει επικριθεί για τον κίνδυνο που εγκυμονεί για τους συμμετέχοντες. Πέντε άνθρωποι πιστεύεται ότι έχασαν τη ζωή τους ως αποτέλεσμα της εμπλοκής τους με το παιχνίδι. Ένας εξ’ αυτώνανάμιξε ένα ολόκληρο μπουκάλι λευκό κρασί, ένα τέταρτο μπουκάλι ουίσκι, ένα μικρό μπουκάλι βότκα και ένα κουτάκι μπύρα (Metro,2014). Σε χώρες και σε πολιτισμικά πλαίσια, στα οποία η έντονη χρήση αλκοόλ αποτελεί συστατικό στοιχείο της κουλτούρας (π.χ. Ιρλανδία), έχουν εκφραστεί έντονες ανησυχίες και προβληματισμοί αναφορικά με τι διαστάσεις που μπορεί να λάβει αυτό το φαινόμενο σε αυτά τα πολιτισμικά πλαίσια. Ιδιαίτερες ανησυχίες εκφράζονται αναφορικά με το ότι αντίστοιχες αναρτήσεις και συμπεριφορές θα μπορούσαν να προσελκύσουν ιδιαίτερα ευάλωτες ομάδες, όπως την ομάδα των παιδιών και των εφήβων (Cullen, 2014. Brennan, 2014)Το δυνητικά μεγάλο κοινό το οποίο αλληλεπιδρά στα κοινωνικά δίκτυα δημιουργεί στο παιδί ή στον έφηβο την αίσθηση ότι η συμπεριφορά αυτή είναι μάλλον θετική, με αποτέλεσμα να διαμορφώνει μια θετική στάση για όσους εμπλέκονται σε αυτή τη δραστηριότητα. Στην κουλτούρα των εφήβων τα περισσότερα likes ή οι περισσότερες παρακολουθήσεις ενός μαγνητοσκοπημένου αρχείου (π.χ. στον ιστότοπο youtube) αποτελούν μορφές δημοφιλίας και επιδρούν ως θετική ενίσχυση για εμπλοκή σε αντίστοιχες συμπεριφορές.

Σε επίπεδο πρόληψης σχολείο και οικογένεια θα πρέπει να ενημερώσουν τα παιδιά για ζητήματα που σχετίζονται με το αλκοόλ και τις ουσίες, αλλά και τους κινδύνους που έχει η εμπλοκή, τόσο στο neknominate όσο και στη δια ζώσης ταχεία κατανάλωση (μονορούφι/-κούπα/-σφηνάκι)  ποσότητας αλκοόλ στον οργανισμό. Συνεπώς, παρά το γεγονός ότι το neknominate είναι μια νέα «τάση» εντούτοις η συζήτηση των κινδύνων που σχετίζονται με το αλκοόλ είναι ένα θέμα που, τόσο κατά το παρελθόν όσο και σήμερα θα πρέπει να συζητείται, είτε στο πλαίσιο του σχολείου είτε στο πλαίσιο του σπιτιού. Γονείς και εκπαιδευτικοί για περαιτέρω πληροφόρηση μπορούν να απευθυνθούν στα κατά τόπους κέντρα πρόληψης κατά των ναρκωτικών (ΚΕΘΕΑ, ΟΚΑΝΑ) αλλά και στον παιδίατρο που παρακολουθεί το παιδί ή τον έφηβο.

Μελέτες που επιχείρησαν να διερευνήσουν παράγοντες, που επιδρούν καταλυτικά σε συμπεριφορές που σχετίζονται με τη χρήση αλκοόλ, εντόπισαν ότι τα πρότυπα των γονέων ασκούσαν σε μεγαλύτερο βαθμό επίδραση απ’ ότι η συμπεριφορά των συνομηλίκων (Nguyen, 2014). Όταν γονείς, σχολείο και ειδικοί δεν φέρνουν στο προσκήνιο συζητήσεις για τους κινδύνους από τη χρήση του αλκοόλ, το αποτέλεσμα είναι να δημιουργείται στο παιδί ή στον έφηβο η αίσθηση ότι η χρήση/κατάχρηση του αλκοόλ αποτελεί μια διαπραγματεύσιμη αξία. Ωστόσο, σε κάθε περίπτωση θεμελιώδης είναι ο ρόλος των γονέων να δώσουν στα παιδιά τους τις κατάλληλες εκείνες πληροφορίες, που θα τα βοηθήσουν να λάβουν τις κατάλληλες αποφάσεις αναφορικά με τη χρήση του αλκοόλ, ειδικά όταν αυξάνει η πίεση των συνομηλίκων ή η πίεση μέσα από κοινωνικά δίκτυα και τρόπους ζωής (life style).

Οι γονείς χωρίς να καταστροφολογούν, μπορούν να λάβουν αφορμή από γεγονότα/περιστατικά και να κάνουν συζήτηση με τα παιδιά τους. Κάποιοι έχουν πεθάνει από την εμπλοκή τους με το παιχνίδι και άλλοι έχουν έρθει αντιμέτωποι με δυσάρεστες συνέπειες. Οι γονείς θα μπορούσαν να ρωτήσουν  τα παιδιά τους πως εκείνα φαντάζονται τον εαυτό τους σε δέκα χρόνια. Στη συνέχεια θα μπορούσαν να ρωτήσουν αν μια τέτοια ριψοκίνδυνη συμπεριφορά τα φέρνει πιο κοντά στους στόχους τους και στα όνειρά τους. Στόχος είναι να συνειδητοποιήσουν τα παιδιά, ότι πέρα από το παροδικά – σε κάποιες περιπτώσεις – διασκεδαστικό χαρακτήρα του παιχνιδιού, ότι μπορούν να υπάρξουν και έντονα αρνητικές συνέπειες. Μέσα από αυτή τη συζήτηση οι γονείς μπορούν να αναδείξουν στα παιδιά τους πόσο τα αγαπούν και ότι δεν θέλουν να τα δουν να πληγώνονται (Nguyen, 2014). 

Παρά τα όσα αναφέραμε για την οικογένεια, καθίσταται σαφές ότι οι επαγγελματίες υγείας, το προσωπικό του σχολείου και οι γονείς οφείλουν να είναι ενήμεροι για αυτή την τάση. Όπως ακριβώς και με πιο «παραδοσιακές» μορφές του εκφοβισμού, έτσι και με το neknominate  οι προτεινόμενες δράσεις πρόληψης, είναι η ευαισθητοποίηση, η καλλιέργεια της ενσυναίσθησης, η καλύτερη κατανόηση των συνεπειών.

 

Βιβλιογραφία

            Nguyen, A. (2014). Deadly drinking game NekNominate goes viral on Facebook, Twitter. Healthy Kids, 6 March 2014. Retrieved 19 October 2014 in http://www.philly.com/philly/blogs/healthy_kids/Deadly-drinking-game-NekNominate-goes-viral-on-Facebook-Twitter.html?c=r

Stuart, Η. (2014). NekNominate: don't demonise this dumb drinking game. The Daily Telegraph. Retrieved 19 October 2014 in http://www.telegraph.co.uk/men/thinking-man/10616973/NekNominate-dont-demonise-this-dumb-drinking-game.html

Krishnan, J. (2014). Neknominate: South African man pledges to use his 'Neknomination' to reduce poverty. The Independent. Retrieved 19 October 2014 in http://www.independent.co.uk/news/weird-news/neknominate-south-african-man-pledges-to-use-his-neknomination-to-reduce-poverty-9103657.html 

Tahir, T. (2014). Two British men killed by NekNominate drink dares. Metro. Retrieved 11 February 2014 in http://metro.co.uk/2014/02/10/two-british-men-killed-by-neknominate-drink-dares-4298841/

BBC News (2014). NekNomination death: NI drinking game web page discontinued.  3 February 2014. Retrieved 19 October 2014 in http://www.bbc.co.uk/news/uk-northern-ireland-26013063

            Metro, (2014). British hostel receptionist dies after NekNomination dare. 10 February 2014. Retrieved 19 October 2014 in http://metro.co.uk/2014/02/10/hostel-receptionist-20-becomes-first-briton-to-die-after-neknomination-dare-4297430/   

Cullen, C. (2014). MEAS concern as 'Neck Nominations' Facebook game reaches Ireland. Irish Independent. Retrieved 3 February 2014 in http://www.independent.ie/business/technology/meas-concern-as-neck-nominations-facebook-game-reaches-ireland-29932254.html

Brennan, C. (2014). Neck nominations: Internet drinking craze 'Neknominate' slammed by Alcohol Action Ireland. Irish Mirror. Retrieved 19 October 2014 in http://www.irishmirror.ie/news/irish-news/neck-nominations-latest-internet-drinking-3092122.

Διαβάστηκε 7296 φορές Τελευταία τροποποίηση στις Δευτέρα, 17 Νοεμβρίου 2014 13:07

Βιντεοθήκη για ένα καλύτερο Διαδίκτυο!

  • Webinar για τον εθισμό στο διαδίκτυο
  • Webinar για το GDPR σε συνεργασία με το #eTwinning
  • Θετικό περιεχόμενο στο διαδίκτυο
  • Webinar για την Ημέρα Ασφαλούς Διαδικτύου 2018 και τους Διαγωνισμούς
  • Webinar για καθηγητές Γυμνασίου απο Saferinternet4kids και eTwinning
  • Webinar για Δασκάλους Δημοτικού απο Saferinternet4kids και eTwinning
  • Webinar για Καθηγητές Γυμνασίου
  • Webinar για Δασκάλους Δημοτικού