Τρίτη, 03 Ιουνίου 2014 23:52

Σκέψου πριν δημοσιεύσεις: 20+1 ερωταπαντήσεις από το webinar

Γράφτηκε από τον
Βαθμολογήστε αυτό το άρθρο
(6 ψήφοι)
webinarΣτις 28 Ιανουαρίου 2014, με αφορμή την 8η Ευρωπαϊκή Ημέρα Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων, πραγματοποιήθηκε με επιτυχία διαδικτυακό σεμινάριο (webinar) με θέμα «Προστασία Προσωπικών Δεδομένων και Κοινωνικά Δίκτυα».

Το εν λόγω webinar πραγματοποιήθηκε από την Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης Δυτικής Ελλάδας (ΠΔΕΔΕ), τους σχολικούς συμβούλους Πληροφορικής σε συνεργασία με τον ενημερωτικό κόμβο του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου «Ασφάλεια στο Διαδίκτυο» και την Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα (ΑΠΔΠΧ).

Συμμετείχαν ενεργά, με ερωτήσεις μέσω τηλεδιάσκεψης, 110 Γυμνάσια και πιο συγκεκριμένα 4320 μαθητές και 480 εκπαιδευτικοί σχεδόν από όλη την Ελλάδα, καθώς και το ελληνικό σχολείο από τη Χιμάρα της Αλβανίας.

Τις παρουσιάσεις καθώς και το βίντεο, για όσους επιθυμούν να τα δούν, μπορείτε να τα βρείτε στο άρθρο "Πρωτοποριακό online σεμινάριο με 4.320 μαθητές!". Στο συγκεκριμένο πρώτο από τα τρία άρθρα αποδελτιώθηκαν οι online ερωτήσεις των μαθητών και των εκπαιδευτικών τους προς την κ. Σαμαρά, Συντονίστρια του Ελληνικού Κέντρου Ασφαλούς Διαδικτύου & Επικεφαλής της Δράσης Ενημέρωσης Saferinternet.gr, για την παρουσίασή της "Σκέψου πριν δημοσιεύσεις!". Διαβάστε στη συνέχεια του άρθρου τι απαντάει στις ερωτήσεις των μαθητών.

1. Τι κίνδυνοι ελλοχεύουν από την έκθεση ενός εφήβου (13 ετών) στα Κοινωνικά Δίκτυα (π.χ. facebook) ιδίως από αγνώστους και αν μπορούμε να διαγράψουμε το λογαριασμό μας.

Τα κοινωνικά δίκτυα πρέπει να αντιμετωπίζονται ως μια ‘εικονική’ κοινωνική συνάθροιση, όπως π.χ. είναι ένα πάρτι, ή ακόμα και μια συνάθροιση σε μια μεγάλη, ανοιχτή πλατεία. Στις συναθροίσεις αυτές, μπορεί να ‘ακούν’ αυτά που λέμε οι φίλοι μας ή η οικογένειά μας που κάθεται μαζί μας, αλλά και άνθρωποι που δεν γνωρίζουμε, ή που δεν θα θέλαμε να ακούν τι λέμε, όπως π.χ. κάποιος δάσκαλός μας. Γι’ αυτό, στα Κοινωνικά Δίκτυα δεν πρέπει να δημοσιεύουμε περισσότερα, από ό,τι θα δημοσιεύαμε σε μια ανοιχτή πλατεία. Ειδάλλως, τα δεδομένα που δίνουμε ‘εκεί έξω’, ειδικά εάν είναι προσωπικά, μπορεί να γίνουν προϊόν εκμετάλλευσης. Με άλλα λόγια, εμείς εκθέτουμε μόνοι μας τους εαυτούς μας στα Κοινωνικά Δίκτυα, με τις πληροφορίες που δημοσιεύουμε. Η διαγραφή του λογαριασμού στο facebook είναι πολύ απλή: α) Κλίκαρε το σύμβολο με το γρανάζι επάνω δεξιά, β) Επίλεξε “Βοήθεια”, γ) πληκτρολόγησε: “Πώς μπορώ να διαγράφω οριστικά το λογαριασμό μου;” και ακολούθησε τις οδηγίες που δίνονται για να υποβάλλεις το αίτημα. Ο λογαριασμός σου στο facebook θα απενεργοποιηθεί για 14 ημέρες και στη συνέχεια θα διαγραφεί μόνιμα, εάν δεν κάνεις χρήση του εντός του διαστήματος αυτού.

2. Αν έχουμε προφίλ στο facebook και επιλέξουμε κάποια στιγμή να το διαγράψουμε, διαγράφετε όντως ή παραμένει;

(Α. Λούβρης: δεν διαγράφεται μόνιμα, παραμένει στους servers της Facebook ανενεργό) Ακριβώς αυτό γίνεται, διαγράφεται μεν μόνιμα για εμάς, δηλαδή ουδείς μπορεί πια να δει το προφίλ μας, αλλά όλα μας τα δεδομένα παραμένουν στο FB. Επίσης, είναι σημαντικό να γνωρίζουμε ότι, ακόμα και αν διαγραφεί το προφίλ μας, μπορούν φωτογραφίες μας που είχαμε δημοσιεύσει στο προφίλ αυτό να είναι ακόμα ανιχνεύσιμες σε διαδικτυακές αναζητήσεις! Γι’ αυτό σκεφτόμαστε πολύ, πριν αναρτήσουμε οποιαδήποτε φωτογραφία μας!

3. Εάν κάποιος ανεβάσει φωτογραφία μου στο facebook, χωρίς τη θέληση μου, πως μπορώ να τον υποχρεώσω να την αφαιρέσει;

Η δημοσίευση φωτογραφίας σου χωρίς τη θέλησή σου απαγορεύεται ρητά. Οπότε, θα πρότεινα κατ’ αρχάς να ενημερώσεις αυτόν που ανέβασε τη φωτογραφία σου ότι δεν μπορεί να το κάνει αυτό αν δεν συναινείς, βάσει της νομοθεσίας. Αν επιμένει να μην την κατεβάσει, τότε είναι καλό να αναφέρεις στο FB τη φωτογραφία αυτή από το κουμπί “αναφορά” που θα βρεις κάτω από τη φωτογραφία, αναφέροντας ότι αυτή η φωτογραφία αποτελεί δική σου πνευματική ιδιοκτησία.

4. Όταν δημοσιεύουμε κάτι στο facebook και το ρυθμίζουμε μόνο για φίλους, είναι σίγουρο ότι το βλέπουν μόνο φίλοι;

Όταν είσαι σε μια δημόσια πλατεία και λες κάτι στους φίλους σου, είσαι 100% σίγουρος ότι το ακούν μόνο αυτοί; Ποτέ δεν μπορούμε να είμαστε σίγουροι στο Διαδίκτυο ποιος μπορεί να ‘ακούει’ και να ‘βλέπει’ αυτά που δημοσιεύουμε. Σίγουρα, οι ρυθμίσεις ασφαλείας, μας προστατεύουν περισσότερα από την παντελώς ανοιχτή πρόσβαση στις πληροφορίες μας.

5. Υπάρχουν προγράμματα με τα οποία οι παιδεραστές μπορούν να παρακολουθούν τις συνομιλίες μας και αν ναι πώς μπορούμε να το αποφύγουμε;

Στα chat rooms, όπου μπορούν να βρίσκονται και να συνομιλούν πολλοί άνθρωποι μαζί, σαφώς και είναι δυνατόν να παρακολουθούν τις συνομιλίες μας και τέτοιου είδους άνθρωποι, και να προσπαθήσουν να μας προσεγγίσουν. Συνεπώς, είναι σημαντικό να μη μιλάμε ποτέ για προσωπικά μας δεδομένα σε διαδικτυακές συνομιλίες και γενικώς σε ιστοχώρους, ακόμα και αν μιλάμε με φίλους μας, γιατί δεν γνωρίζουμε ποιος άλλος μπορεί να ακούει. Επίσης, ουδέποτε αποδεχόμαστε από διαδικτυακούς φίλους (δηλαδή από άτομα που γνωρίζουμε μόνο μέσα από το Διαδίκτυο) αίτημα για ‘ιδιωτική συνομιλία’ μέσα σε ένα chat room. Εάν κάποιος μας ζητήσει κάτι τέτοιο, ενημερώνουμε άμεσα τους γονείς ή τους δασκάλους μας. Σε γενικές γραμμές: η προστασία της ιδιωτικότητάς μας -αλλά και των φίλων μας/ της οικογένειάς μας- αποτελεί το Α και το Ω για να εξασφαλίσουμε μεγαλύτερη ασφάλεια στο Διαδίκτυο.

6. Αν κάποιος άγνωστος δημιουργήσει δικό μας προφίλ στο facebook με δικές μας φωτογραφίες αλλά και τα στοιχεία μας, πως θα το αφαιρέσουμε;

Αυτό λέγεται “κλοπή ταυτότητας” και είναι παράνομο. Αν έχεις αρκετές αποδείξεις γι’ αυτό, μπορείς να επικοινωνήσεις στο Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε. και να ζητήσεις να κατεβεί το προφίλ. Η Ανοιχτή Γραμμή Safeline.gr θα επικοινωνήσει με το Facebook δίδοντας τις αποδείξεις σου για να ελεγχθεί το εν λόγω προφίλ και να αφαιρεθεί.

7. Θεωρείτε ότι η ίδρυση του facebook κάνει καλό η κακό στην κοινωνία μας;

Αντερώτηση: θεωρείς ότι η συνάθροιση σε μια πλατεία της πόλης μας, κάνει καλό ή κακό στην κοινωνία μας; Συνεπώς η απάντηση στην ερώτησή σου είναι η εξής: εξαρτάται από το πώς εμείς οι ίδιοι χρησιμοποιούμε το facebook για την κοινωνική μας δικτύωση. Υπάρχουν πάρα πολλοί άνθρωποι που μέσα από το facebook βρήκαν παλιούς φίλους / συμμαθητές. Δεν σημαίνει, όμως αυτό, ότι ξεκίνησαν μέσα από τον ιστοχώρο αυτό να ‘ανοίγουν’ κυριολεκτικά την πόρτα τους σπιτιού τους σε αγνώστους. Η τάση ειδικά των εφήβων να έχουν εκατοντάδες φίλους, δηλαδή γνωστούς-αγνώστους, για να δείχνουν ότι είναι δημοφιλείς, μόνο έξυπνη κίνηση δεν είναι στην ορθή χρήση του facebook. Όλα ξεκινούν από την κριτική μας σκέψη, και πώς χρησιμοποιούμε τι, τόσο στον πραγματικό όσο και στον εικονικό κόσμο.

8. Πώς μπορούμε να ξέρουμε αν αυτός με τον οποίο μιλάμε είναι γνωστός η άγνωστος;

Αν τον γνωρίζεις και στον πραγματικό κόσμο, τότε ξέρεις ότι είναι γνωστός. Ειδάλλως, ουδέποτε μπορείς να γνωρίζεις εάν αυτός με τον συνομιλείς είναι όντως αυτός που ισχυρίζεται ότι είναι. Ακόμα και αν τον δεις με web camera, μπορεί κάποιος άλλος να δείχνει το πρόσωπό του και όχι αυτός με τον οποίο συνομιλείς. Γι’ αυτό και δεν ανοίγουμε ποτέ την web camera μας προς αγνώστους.

9. Τα κοινωνικά δίκτυα έχουν αντικαταστήσει τη διαπροσωπική επικοινωνία. Αυτό είναι πρόβλημα; Αν ναι πώς δρα στην κοινωνία;

Αυτό εξαρτάται από εμάς τους ίδιους. Εάν αποφασίζουμε εμείς να καθόμαστε όλη μέρα μπροστά από μια οθόνη, ή να στέλνουμε μονίμως ‘posts’ μέσω του κινητού μας τηλεφώνου αγνοώντας τη διαπροσωπική επικοινωνία, τους φίλους μας, την οικογένειά μας, δεν φταίει η τεχνολογία, αλλά εμείς οι ίδιοι. Συνεπώς, η ορθή χρήση της τεχνολογίας είναι το σημαντικό. Επειδή αυτή τη στιγμή μιλάμε για κοινωνικά δίκτυα, δεν σημαίνει ότι πρέπει να τα χρησιμοποιούμε, εάν δεν μας ενδιαφέρουν. Η τεχνολογία καλπάζει και είναι ‘εδώ’ για να μας βοηθήσει στην καθημερινότητά μας. Είναι στο χέρι μας να τη χρησιμοποιήσουμε συνετά.

10. Όλη αυτή την ώρα μας έχετε μιλήσει για τα αρνητικά στοιχεία των κοινωνικών δικτύων. Υπάρχουν θετικά, αν ναι ποιά είναι;

(Α. Λούβρης: Πολλά θετικά, όπως αυτό το webinar. Ενδεχομένως οι ειδικοί εστιάζουν στην αρνητική πλευρά του Διαδικτύου γιατί οφείλουμε να γνωρίζουμε τους κινδύνους έτσι ώστε να αξιοποιούμε το υπόλοιπο 99% θετικό περιεχόμενο του) Δεν νομίζω ότι μίλησα για αρνητικά, αλλά για πιθανούς κινδύνους που ελλοχεύουν από τη μη ορθή χρήση. Όταν, π.χ. ένα παιδί 10 ετών δημιουργεί λογαριασμό στο FB ενώ ο ίδιος ο ιστοχώρος ρητά αναφέρει ότι είναι για εφήβους άνω των 13 ετών, αυτόματα το παιδί αυτό εκτίθεται σε πιθανούς κινδύνους, καθώς είπε ψέματα για την ηλικία του, ίσως και για το αληθινό όνομά του. Συνεπώς, πρέπει να μάθουμε να σεβόμαστε και τις υποχρεώσεις μας απέναντι στην τεχνολογία, και όχι να ζητάμε μόνο δικαιώματα, εάν θέλουμε να τη χρησιμοποιούμε με ασφάλεια.

11. Πώς χρησιμοποιεί το facebook τα ''likes'?'

Μέσω των ‘likes’ το facebook μπορεί να συνθέσει ένα καταναλωτικό μας προφίλ. Εάν π.χ. μας αρέσουν τα βιβλία, μπορεί να ξεκινήσει να μας στέλνει στοχευμένη διαφήμιση για βιβλία. Το ίδιο μπορεί να κάνει και προς τους φίλους μας, ενημερώνοντάς τους ότι εμείς ‘αγαπάμε’ τα βιβλία, οπότε ίσως να τα αγαπάνε κι αυτοί. Γενικώς, πρέπει να είμαστε πολύ προσεχτικοί με τα ‘likes’ γιατί αυτόματα μαρτυρούν τις προτιμήσεις μας, τα χόμπι μας, συνεπώς προσωπικές πληροφορίες για το άτομό μας. Και κάποιες φορές, αυτές οι πληροφορίες μπορεί να μη θέλουμε να τις δουν όλοι οι φίλοι μας… π.χ. εάν κάνουμε ‘like’ σε αλκοόλ (έχω λάβει τέτοιου είδους ενημερώσεις στο δικό μου προφίλ από εφήβους!) θα θέλαμε να το δουν αυτό όλοι μας οι ‘φίλοι’, που μπορεί να περιέχουν και δασκάλους μας ή ακόμα την οικογένειά μας;

12. Όταν μπλοκάρεις κάποιον στα πόσα μπλοκαρίσματα του διαγράφεται το facebook;

Εξαρτάται από τον έλεγχο του facebook. Υπάρχουν μπλοκαρίσματα που γίνονται απλά για ‘πλάκα’, οπότε σε τέτοιες περιπτώσεις όσα και να γίνουν δεν θα διαγράψει το facebook, αντιθέτως θα λάβει άλλα μέτρα. Εάν όμως πρόκειται π.χ για πνευματική ιδιοκτησία, το facebook θα θέσει προτεραιότητα στον έλεγχο της αναφοράς.

13. Σε περίπτωση που γνωρίζω κάποιον καλά π.χ ξάδερφος φίλου, αλλά δεν έχει τύχει να τον συναντήσω από κοντά είναι επικίνδυνο να συνομιλώ μαζί του;

Αντερώτηση: οι φίλοι των αδελφών σου είναι όλοι και δικοί σου φίλοι; Θεωρώ ότι όχι στις περισσότερες περιπτώσεις. Συνεπώς, πώς μπορείς να γνωρίζεις και σε μια τέτοια περίπτωση 100% τον ξάδελφό αυτό, αν δεν τον έχεις ποτέ συναντήσει από κοντά; Στη θέση σου, θα συνομιλούσα μαζί του, αλλά όπως θα συνομιλούσα και με κάποιον που μόλις γνώρισα π.χ. στο μετρό… δηλαδή για πράγματα που δεν έχω πρόβλημα να μάθει ο ίδιος ή να ακούσουν και όλοι οι άλλοι που είναι κοντά μου.

14. Όσοι έκλεισαν το λογαριασμό τους στο facebook, για ποιον λόγο το έκλεισαν;

(Α. Λούβρης: Προφανώς για προσωπικούς λόγους) Συμφωνώ απολύτως. Το facebook δεν είναι πανάκεια. Γνωρίζω πολλούς εφήβους που δεν είχαν και δεν θέλουν να έχουν facebook, και ας έχουν όλοι οι φίλοι τους. Δεν τους αρέσει, απλά! Επειδή υπάρχουν όλα αυτά τα εργαλεία, αυτό δε σημαίνει ότι είμαστε υποχρεωμένοι να τα χρησιμοποιήσουμε.

15. Μπορώ να σβήσω τον λογαριασμό μου στο facebook και αν ναι πως;

Κάνεις τα εξής βήματα: α) Κλίκαρε το σύμβολο με το γρανάζι επάνω δεξιά, β) Επίλεξε “Βοήθεια”, γ) πληκτρολόγησε: “Πώς μπορώ να διαγράφω οριστικά το λογαριασμό μου;” και ακολούθησε τις οδηγίες που δίνονται για να υποβάλλεις το αίτημα. Ο λογαριασμός σου στο facebook θα απενεργοποιηθεί για 14 ημέρες και στη συνέχεια θα διαγραφεί μόνιμα, εάν δεν κάνεις χρήση του εντός του διαστήματος αυτού.

16. Αν κάνουμε share μια φωτογραφία κάποιου που έχει σοβαρό πρόβλημα παίρνει τα χρήματα που λέει η σελίδα;

Η ερώτηση δεν είναι κατανοητή. Σε κάθε περίπτωση, ουδείς μπορεί να δημοσιεύει φωτογραφία κάποιου άλλου, εάν δεν έχει λάβει από πριν τη συναίνεσή του. [Α. Λούβρης: Πρόκειται περί απάτης (hoax) βασιζόμενη στο γεγονός ότι το μήνυμα θα προωθηθεί σε περισσότερες επαφές δημιουργώντας τις γνωστές αλυσιδωτές επιστολές (chain letters) που λαμβάνουμε μέσω e-mail ή στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.]

17. Είναι πραγματικές οι εφαρμογές που δήθεν μας πληροφορούν για το ποιοι από τους φίλους μας, επισκέπτονται το προφίλ μας στο Facebook ή μήπως πρόκειται για εφαρμογές που εξυπηρετούν άλλους σκοπούς;

Δεν γνωρίζω αυτές τις εφαρμογές. Σε κάθε περίπτωση, είναι καλό να αντιμετωπίζουμε με κριτική σκέψη οποιαδήποτε εφαρμογή.

18. Η ταινία sexting in northumberland και το cyber bullying είναι κατάλληλες για ενημέρωση πάνω στο θέμα;

Δεν τις γνωρίζω. Αντιπροτείνω, όμως να ενημερωθείς από τον ιστοχώρο μας ‘www.saferinternet.gr’ όπου έχουμε πληθώρα πληροφορίας και πολλά webinars, από όπου μπορείς να ενημερωθείς με σοβαρή, πιστοποιημένη πληροφορία.

19. Γιατί το Skype θεωρείται πιο ασφαλές;

(Α. Λούβρης: Κανένα εργαλείο δεν είναι ασφαλές 100%) Όντως, κανένα εργαλείο δεν είναι 100% ασφαλές, γι’ αυτό και το χρησιμοποιούμε πάντα με σύνεση. Το Skype χρησιμοποιείται αυτή τη στιγμή περισσότερο από επαγγελματίες, και γι’ αυτό δεν αντιμετωπίζει αντίστοιχης εμβέλειας κρούσματα ασφάλειας, όπως άλλα δίκτυα.

20. Πόσο επικίνδυνα είναι τα διαδικτυακά εργαλεία συνεργατικής μάθησης;

Αυτά τα εργαλεία αποτελούν μέρος του δημιουργικού διαδικτύου, του καλού διαδικτύου. Συνεπώς, γιατί να είναι επικίνδυνα;

21. Υπάρχει ένα πρόγραμμα διαδικτυακής αδελφοποίησης (e-twinning).Αυτό επιτρέπεται;

Α. Λούβρης: το etwinning κάνει χρήση ιδιωτικής ασφαλούς πλατφόρμας. Συμπληρωματικά, μια από τις προτεραιότητες του eTwinning είναι να παρέχει στα σχολεία της Ευρώπης ένα ασφαλές περιβάλλον για δικτύωση και συνεργασία. Καθώς η περισσότερη εργασία γίνεται online, η συγκεκριμένη πλατφόρμα εγγυάται στους εκπαιδευτικούς και στους μαθητές μια προστατευμένη περιοχή όπου η δουλειά τους παραμένει απόρρητη και στην οποία δεν έχουν πρόσβαση εξωτερικοί χρήστες, μέσω των περιοχών Desktop & Twinspace. Περισσότερα στη σελίδα http://etwinning.gr/component/content/article/9--e/548-548
Διαβάστηκε 18775 φορές Τελευταία τροποποίηση στις Τετάρτη, 04 Ιουνίου 2014 09:05