• Επισκεφθείτε μας και στην κοινότητα του Facebook, ενισχύστε την κοινή προσπάθεια με like & follow...
  • "Το Διαδίκτυο που θέλουμε" - "The Web We Want" εμπλουτίστηκε! Πατήστε εδώ για να κατεβάσετε ελεύθερα 6 σχέδια μαθημάτων για το Γυμνάσιο!
  • H δική μας απάντηση κατά του (κυβερνο)εκφοβισμού - Πατήστε εδώ για να κατεβάσετε και να εκτυπώσετε το πόστερ στην τάξη σας!
  • Εκπαιδευτικοί βοηθήστε τους μαθητές σας να ωριμάσουν ψηφιακά με το #WebWeWantEU
Κυριακή, 12 Αυγούστου 2012 13:03

Εφηβικές σχέσεις e-ξάρτησης με το Διαδίκτυο

Γράφτηκε από τον
Βαθμολογήστε αυτό το άρθρο
(0 ψήφοι)

Τα παιδιά της επαρχίας είναι πιο ευάλωτα στην εξάρτηση από εκείνα των αστικών κέντρων. Αιτία το γεγονός ότι σπάνε την απομόνωσή τους ανοίγοντας παράθυρο στον κόσμο. Μαθητές... τρίτης και τετάρτης δημοτικού είναι πλέον ενεργοί χρήστες. Τι πρέπει να προσέξουν οι γονείς;

Περισσότερο ευάλωτα στην εξάρτηση από το Διαδίκτυο εμφανίζονται τα παιδιά της επαρχίας σε σύγκριση με τους συνομηλίκους τους που κατοικούν στα αστικά κέντρα. Εκεί όπου οι δυνατότητες του εφήβου είναι περιορισμένες και η κοινωνία κλειστή, ο απέραντος και χωρίς όρια κόσμος του Διαδικτύου φαίνεται πως δίνει μια κάποια διέξοδο από την καθημερινότητα.

Πρόσφατη έρευνα της Μονάδας Εφηβικής Υγείας (ΜΕΥ) του νοσοκομείου Παίδων «Α. Κυριακού» σε πανελλαδικό δείγμα μαθητών Γ’ Γυμνασίου Α’ Λυκείου, 14-16 ετών, έδειξε πως το ποσοστό των εφήβων με συμπεριφορά εξάρτησης είναι μεγαλύτερο στις πόλεις της περιφέρειας σε σύγκριση με την Αττική. Ειδικότερα, το συγκεκριμένο ποσοστό ανερχόταν στο 3,4% στις επαρχιακές πόλεις σε σύγκριση με 1,3% στην Αττική. «Τα παιδιά της επαρχίας σπάνε την απομόνωση μέσα από το Ιντερνετ, καθώς έτσι νιώθουν τμήματα μιας τεράστιας κοινωνίας με εκατομμύρια χρήστες«, παρατηρεί ο Γιώργος Κορμάς, εκπρόσωπος του «Ελληνικού Κέντρου Ασφαλούς Διαδικτύου» και επιστημονικός συνεργάτης της ΜΕΥ. «Για το πρόβλημα ευθύνεται και ο ψηφιακός αναλφαβητισμός των γονέων, που δεν αντιλαμβάνονται τι κάνουν τα παιδιά τους στο Ιντερνετ.Τα παιδιά στην επαρχία έχουν περισσότερο ελεύθερο χρόνο και μεγαλύτερη ελευθερία. Μπορούν, δηλαδή, να βγουν έξω πιο συχνά από ό,τι τα παιδιά της Αθήνας. Αρα αυτό δεν τους λείπει. Αντίθετα, αναζητούν στο Διαδίκτυο κοινωνικοποίηση και ψυχαγωγία«. Την ίδια στιγμή, πέφτει ο μέσος όρος ηλικίας των παιδιών που «κολλάνε» στο Διαδίκτυο. Ενώ τα παιδιά του Λυκείου μειώνουν τη χρήση, αυτή αυξάνεται στα παιδιά Γυμνασίου και Δημοτικού.

Από το δημοτικό
«Παιδιά τετάρτης, ακόμη και τρίτης Δημοτικού είναι ενεργοί χρήστες του Διαδικτύου σε μεγάλα ποσοστά«, σημειώνει ο κ. Κορμάς και εφιστά την προσοχή των γονέων: «Μπορούν οι γονείς να συνεννοηθούν μεταξύ τους για να βοηθήσουν από κοινού τα παιδιά τους να αποκολληθούν από τα δίκτυα κοινωνικής δικτύωσης (Facebook κ.ά.). Αν αυτό δεν είναι εφικτό, θα πρέπει να ελέγξουν τους εικονικούς φίλους των παιδιών τους και να τους ξεκαθαρίσουν πως δεν πρέπει να συναναστρέφονται με ανθρώπους που δεν ξέρουν στον πραγματικό κόσμο«.

Στοιχεία
Ενα σκαλοπάτι πριν από τον εθισμό το 19,1% των εφήβων

Από την πανελλαδική έρευνα διαπιστώθηκε ότι:

Το 2,4% των εφήβων εμφανίζει συμπεριφορά εξάρτησης και το 19,1% παρουσιάζει οριακή χρήση, βρίσκονται δηλαδή ένα σκαλοπάτι πριν από τον εθισμό.
Δεν διαπιστώθηκε διαφορά ανάμεσα στα φύλα. Αγόρια και κορίτσια φαίνεται πως κάνουν πλέον παρόμοια χρήση του Διαδικτύου, σε αντίθεση με το παρελθόν, όταν τα αγόρια ήταν πρωταγωνιστές.
Τα δίκτυα κοινωνικής δικτύωσης (Facebook κ.ά.) αποτελούν τον πρώτο σε συχνότητα λόγο που οι έφηβοι με συμπεριφορά εξάρτησης (εθισμό) χρησιμοποιούν το Διαδίκτυο (100% έφηβοι με συμπεριφορά εξάρτησης).
Ακολουθούν σε συχνότητα χρήσης τα on-line παιχνίδια (50% έφηβοι με συμπεριφορά εξάρτησης, 57,1% έφηβοι που κάνουν οριακή χρήση, 28,8% συνετή χρήση).
63,7% του συνόλου των εφήβων αναφέρει ότι δημοσιοποιεί προσωπικά του δεδομένα στο Διαδίκτυο (100% των εφήβων με συμπεριφορά εξάρτησης).
18,5% αναφέρει ότι θα συναντάει κάποιον διαδικτυακό φίλο στον φυσικό κόσμο (74% των εφήβων με συμπεριφορά εξάρτησης).
Οι έφηβοι με συμπεριφορά εξάρτησης επιδίδονται σε παιχνίδια τύχης (ηλεκτρονικός τζόγος) και χρησιμοποιούν υλικό με σεξουαλικό περιεχόμενο σημαντικά συχνότερα από τον υπόλοιπο πληθυσμό.

Τι απάντησαν μαθητές απο τη Μεσσηνία για τη σχέση με το διαδίκτυο
«Καταφύγιο για τα παιδιά της επαρχίας»

«Γιατί πιστεύετε ότι τα παιδιά της περιφέρειας εμφανίζουν συμπεριφορά υπερβολικής ενασχόλησης με το διαδίκτυο σε σχεδόν τριπλάσιο ποσοστό από τα παιδιά της πρωτεύουσας«; Αυτό το ερώτημα έθεσαν σε μαθητές Γυμνασίων και Λυκείων της Μεσσηνίας οι ερευνητές της ΜΕΥ, προκειμένου να διαπιστώσουν τι πιστεύουν τα ίδια τα παιδιά για το αποτέλεσμα της πανελλαδικής έρευνας. Σε ποσοστό 95% οι απαντήσεις των νέων έχουν σχέση με την έλλειψη αξιόλογων ευκαιριών στην περιφέρεια, για τα ελάχιστα έως καθόλου οργανωμένα αθλητικά κέντρα, για την έλλειψη σύγχρονων και οργανωμένων χώρων ψυχαγωγίας όπως κινηματογράφοι, χώροι ποιοτικής μουσικής, λέσχες νέων, κέντρα νεότητας κ.ά. Και αυτά ιδιαίτερα στις κωμοπόλεις. Ενδεικτικά επιχειρήματα των παιδιών:

Στην πρωτεύουσα τα παιδιά είναι περισσότερο απελευθερωμένα και έχουν περισσότερες επιλογές.
Τα παιδιά στην επαρχία βρίσκουν ψυχαγωγικό καταφύγιο στο internet, που τους είναι πιο εύκολο από το να βγουν έξω και να ψάξουν για άλλους ανύπαρκτους τρόπους διασκέδασης.
Πολλά παιδιά δεν είναι απολύτως ευχαριστημένα με τον εαυτό τους ούτε εμφανισιακά, ούτε ψυχολογικά. Ετσι αναζητούν στο facebook 400-500 φίλους, ενώ στην πραγματικότητα έχουν δραματικά λιγότερους.
Η επαρχία έχει χάσει την αγνότητά της και οι νέοι προσπαθούν να αφομοιώσουν νέες εικόνες και πρότυπα για τα όνειρά τους.
Τα παιδιά της επαρχίας θεωρούν δεδομένη τη φύση και αναζητούν τον ψηφιακό κόσμο.
Εχουν την ανάγκη επικοινωνίας επειδή ζουν σε γεωγραφικά απομακρυσμένα μέρη και μέσω του διαδικτύου ενημερώνονται.
Χρησιμοποιούν το ίντερνετ σαν παράθυρο στον κόσμο, περιμένουν μέσα από αυτό να τα ζήσουν όλα.
Βλέπουν την εξοικείωση με το διαδίκτυο σαν «μαγκιά».

Αναδημοσίευση από το Εθνος 23/07/2011

Διαβάστηκε 1820 φορές Τελευταία τροποποίηση στις Τρίτη, 30 Οκτωβρίου 2012 00:08

Βιντεοθήκη για ένα καλύτερο Διαδίκτυο!

  • Webinar για τον εθισμό στο διαδίκτυο
  • Webinar για το GDPR σε συνεργασία με το #eTwinning
  • Θετικό περιεχόμενο στο διαδίκτυο
  • Webinar για την Ημέρα Ασφαλούς Διαδικτύου 2018 και τους Διαγωνισμούς
  • Webinar για καθηγητές Γυμνασίου απο Saferinternet4kids και eTwinning
  • Webinar για Δασκάλους Δημοτικού απο Saferinternet4kids και eTwinning
  • Webinar για Καθηγητές Γυμνασίου
  • Webinar για Δασκάλους Δημοτικού