• Επισκεφθείτε μας και στην κοινότητα του Facebook, ενισχύστε την κοινή προσπάθεια με like & follow...
  • "Το Διαδίκτυο που θέλουμε" - "The Web We Want" εμπλουτίστηκε! Πατήστε εδώ για να κατεβάσετε ελεύθερα 6 σχέδια μαθημάτων για το Γυμνάσιο!
  • H δική μας απάντηση κατά του (κυβερνο)εκφοβισμού - Πατήστε εδώ για να κατεβάσετε και να εκτυπώσετε το πόστερ στην τάξη σας!
  • Εκπαιδευτικοί βοηθήστε τους μαθητές σας να ωριμάσουν ψηφιακά με το #WebWeWantEU
Τετάρτη, 09 Δεκεμβρίου 2015 19:30

Τα δικαιώματα του παιδιού

Γράφτηκε από τον
Βαθμολογήστε αυτό το άρθρο
(4 ψήφοι)

Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων στις 10 Δεκεμβρίου, υποστηρίζουμε τα δικαιώματα του παιδιού, λέγοντας ένα ηχηρό ΟΧΙ στον εκφοβισμό!
Θεμελιώδες βήμα για την προάσπιση των δικαιωμάτων του παιδιού αποτελεί η Σύμβαση των Δικαιωμάτων του Παιδιού, η οποία ψηφίστηκε ομόφωνα από τη Γενική Συνέλευση του ΟΗΕ στις 20 Νοεμβρίου 1989 και υπογράφηκε στις 26 Ιανουαρίου 1990. Τότε τα κράτη-μέλη κλήθηκαν αφενός να φροντίσουν για τη δημοσίευσή της και αφετέρου να μεριμνήσουν για την κυκλοφορία και αναγνώρισή της, ανεξαρτήτως της μορφής του πολιτεύματος της χώρας. Μέχρι σήμερα όλες οι χώρες του ΟΗΕ έχουν υπογράψει και έχουν επικυρώσει τη Σύμβαση, εκτός από τη Σομαλία και τις ΗΠΑ (oι ΗΠΑ την έχουν υπογράψει, αλλά δεν την έχουν επικυρώσει. Η μη επικύρωση της Σύμβασης σημαίνει ότι είναι νομικά ανενεργή για τις ΗΠΑ). Η Ελλάδα την επικύρωσε στις 2 Δεκεμβρίου 1992 με τον νόμο 2101.

Η Σύμβαση διέπεται από τέσσερις θεμελιώδεις αρχές: (α) Μη Διάκριση (άρθρο 2), (β) Το Καλύτερο Συμφέρον του Παιδιού (άρθρο 3), (γ) Επιβίωση, Ανάπτυξη και Προστασία (άρθρο 6), και (δ) Συμμετοχή (άρθρο 12).
Αποτελείται από 54 άρθρα και χωρίζεται σε τρία μέρη:

  • Τα δικαιώματα του παιδιού (άρθρα 1-41): Περιλαμβάνει τον βασικό κορμό των δικαιωμάτων με έμφαση στις προαναφερθείσες τέσσερις θεμελιώδεις αρχές.
  • Μηχανισμός ελέγχου εφαρμογής της Σύμβασης (άρθρα 42-45): Περιγραφή του θεσμού ελέγχου της εφαρμογής της Σύμβασης και θεσμοθέτηση της Επιτροπής για τα Δικαιώματα του Παιδιού που αναλαμβάνει τον ρόλο αυτό.
  • Ενδεχόμενες τροποποιήσεις (άρθρα 46-54): Αναφέρονται διατάξεις που σχετίζονται με πιθανές τροποποιήσεις άρθρων της Σύμβασης.
  • Διαβάστε στα συνημμένα αρχεία, στο κάτω μέρος της σελίδας, όλα τα άρθρα της Σύμβασης.

Τα τελευταία χρόνια το ενδιαφέρον της σχολικής κοινότητας αλλά και της κοινωνίας γενικότερα έχει επικεντρωθεί στο φαινόμενο του σχολικού εκφοβισμού (bullying). Ο σχολικός εκφοβισμός είναι μια μορφή λεκτικής, σωματικής ή κοινωνικής επιθετικότητας που έχει επαναλαμβανόμενο χαρακτήρα, πραγματοποιείται μεταξύ ανηλίκων και χαρακτηρίζεται ανισορροπία δυνάμεων ανάμεσα στον θύτη και το θύμα.
Ο εκφοβισμός μπορεί να λάβει διάφορες μορφές: μπορεί να είναι λεκτικός, σωματικός, κοινωνικός και ηλεκτρονικός. Στο σχολικό πλαίσιο και στην περίπτωση του σχολικού εκφοβισμού καταπατούνται αρκετά από τα θεμελιώδη δικαιώματα του παιδιού (όσα επισημαίνονται στον κατάλογο), κάτι στο οποίο θα πρέπει να δοθεί η δέουσα σημασία από το σχολείο και τις αρμόδιες αρχές, ώστε να αναληφθούν και οι αντίστοιχες ενέργειες. Βασικό σημείο για την αντιμετώπιση και την πρόληψη του εκφοβισμού αποτελεί η πρώιμη ανίχνευση των περιστατικών, αλλά και η παρατήρηση τυχόν απότομων μεταβολών και δυσλειτουργιών στη συμπεριφορά κά- ποιων μαθητών.

Προστατεύονται όμως σε όλες τις περιπτώσεις τα δικαιώματα των παιδιών; Τι συμβαίνει στην πραγματικότητα; Είκοσι έξι χρόνια μετά την υπογραφή της Σύμβασης για τα δικαιώματα του παιδιού από τα κράτη-μέλη του ΟΗΕ, έχουν σημειωθεί αρκετές βελτιώσεις στη ζωή των παιδιών. Σύμφωνα με την Unicef:

  • Μειώθηκε στο μισό ο αριθμός των παιδιών κάτω των 5 ετών που πεθαίνουν κάθε χρόνο.
  • Μειώθηκε πάνω από το μισό ο αριθμός των ανθρώπων που ζουν σε συνθήκες ακραίας φτώχειας, από 47% σε 18%.
  • Αυξήθηκαν οι εγγραφές στην προσχολική εκπαίδευση κατά περισσότερο από 30%.
  • Μειώθηκε η παιδική εργασία σχεδόν κατά ένα τρίτο.
  • Σχεδόν τα δύο τρίτα (64%) του παγκόσμιου πληθυσμού έχουν πρόσβαση σε καλύτερες εγκαταστάσεις υγιεινής.
Όμως…
  • 58 εκατομμύρια παιδιά πρωτοβάθμιας σχολικής ηλικίας δεν πηγαίνουν στο σχολείο.
  • Το ένα τέταρτο των παιδιών παγκοσμίως βρίσκονται σε κατάσταση υποθρεψίας εξαιτίας χρόνιου υποσιτισμού.
  • Σχεδόν 2,5 δισεκατομμύρια άνθρωποι εξακολουθούν να μην έχουν πρόσβαση σε βελτιωμένες εγκαταστάσεις υγιεινής.
  • Τα πιο περιθωριοποιημένα παιδιά είναι εκείνα που πολλές φορές δεν έχουν πρόσβαση στις βασικές υπηρεσίες και την προστασία που χρειάζονται για τη διασφάλιση των δικαιωμάτων τους.
Βιβλιογραφικές αναφορές:
Αρτινοπούλου, Β. (2001). Βία στο σχολείο: Έρευνες και πολιτικές στην Ευρώπη. Αθήνα: Μεταίχμιο.
Olweus, D. (2009). Εκφοβισμός και βία στο σχολείο. Αθήνα: ΕΨΥΠΕ.
Sullivan, K. (2006). Bullying: How to spot it, how to stop it. A guide for Parents and Teachers. London: Rodale International Ltd.
Ηλεκτρονικές πηγές:
Η Σύμβαση για τα Δικαιώματα του Παιδιού με απλά λόγια!
Παγκόσμια Ημέρα Δικαιωμάτων του Παιδιού
Τα δικαιώματά σου από το Συνήγορο του παιδιού.
Το άρθρο είναι απόσπασμα από το εκπαιδευτικό υλικό «ΕνΔυναμώνω - Enable» Ενδυναμώνοντας τα παιδιά Αντιμετωπίζοντας τον Εκφοβισμό το οποίο μπορείτε να βρείτε ολόκληρο στην κοινότητα, πατώντας εδώ.
Διαβάστηκε 7469 φορές Τελευταία τροποποίηση στις Τετάρτη, 09 Δεκεμβρίου 2015 23:00

Βιντεοθήκη για ένα καλύτερο Διαδίκτυο!

  • Webinar για τον εθισμό στο διαδίκτυο
  • Webinar για το GDPR σε συνεργασία με το #eTwinning
  • Θετικό περιεχόμενο στο διαδίκτυο
  • Webinar για την Ημέρα Ασφαλούς Διαδικτύου 2018 και τους Διαγωνισμούς
  • Webinar για καθηγητές Γυμνασίου απο Saferinternet4kids και eTwinning
  • Webinar για Δασκάλους Δημοτικού απο Saferinternet4kids και eTwinning
  • Webinar για Καθηγητές Γυμνασίου
  • Webinar για Δασκάλους Δημοτικού