Παρά το γεγονός ότι το πρόγραμμα SIFA έληξε τυπικά στις 31/8/2016, θα συνεχιστούν σχετικές δράσεις για τουλάχιστον 2 χρόνια ακόμη, ειδικά δράσεις που σχετίζονται με τη διάδοση των αποτελεσμάτων και τη μεγιστοποίηση του αντίκτυπου που μπορεί να προκαλέσει το πρόγραμμα. Στο πλαίσιο αυτό, κοινοποιούμε προς όλους τα προϊόντα που παράχθηκαν κατά τη διετή διάρκεια του έργου, προκειμένου να χρησιμοποιηθούν, αλλά και να εμπνεύσουν/βοηθήσουν όσους ενδιαφέρονται. Τα προϊόντα είναι σε μεγάλο βαθμό γραμμένα στην Αγγλική γλώσσα που ήταν η επίσημη γλώσσα του προγράμματος. Επειδή το σχέδιο βρίσκεται αυτή τη στιγμή στη διαδικασία αξιολόγησης και ποιοτικού ελέγχου από το ΙΚΥ, ορισμένα από τα προϊόντα που παρουσιάζονται μπορεί να υποστούν κάποια επεξεργασία/αλλαγή. Αν πραγματοποιηθούν αλλαγές, θα γίνει ενημέρωση των εκδόσεων στην ιστοσελίδα του προγράμματος.
Το υλικό που παράχθηκε κατά την υλοποίηση του SIFA και προσφέρεται για να να χρησιμοποιηθεί από οποιονδήποτε, έχει άδεια Creative Commons Αναφορά Δημιουργού Παρόμοια Διανομή 4.0 Διεθνές και έχει δημιουργηθεί στο πλαίσιο του προγράμματος Erasmus+ Safe Internet For All (Ασφαλές Διαδίκτυο για όλους Σύμπραξη αποκλειστικά μεταξύ σχολείων με κωδικό 2014‐1‐EL01‐KA201‐001294). Επομένως μπορεί να χρησιμοποιείται αρκεί να γίνει αναφορά στο Erasmus+ Σχέδιο SIFA και το γεγονός ότι τα προϊόντα υλοποιήθηκαν μέσω χρηματοδότησης από Ευρωπαϊκά Κονδύλια για το Erasmus+ και επιλογή του ΙΚΥ.
Τα παραγόμενα είναι διαθέσιμα από την επίσημη ιστοσελίδα του προγράμματος SIFA (www.sifaplus.eu) και ειδικά μέσα από την ανάρτηση: http://www.sifaplus.eu/el/item/383products
Θα θέλαμε, για άλλη μια φορά να ευχαριστήσουμε όλους τους μαθητές, καθηγητές, γονείς, οργανισμούς, υπηρεσίες και επιστήμονες/συνεργάτες που συμμετείχαν στις δραστηριότητες του SIFA και με οποιονδήποτε τρόπο μας βοήθησαν κατά τη διάρκεια της υλοποίησης του προγράμματος. Ιδιαίτερα βέβαια ευχαριστούμε το ΙΚΥ (και τους αντίστοιχους οργανισμούς των άλλων χωρών του προγράμματος) για την υποστήριξη που μας παρείχε σε όλα τα στάδια υλοποίησης. Ακολουθεί η περίληψη του σχεδίου στα Ελληνικά:
Οι Τεχνολογίες της Πληροφορίας και της Επικοινωνίας (ΤΠΕ) έχουν διεισδύσει πλέον σε πολλούς τομείς της καθημερινότητας, την επικοινωνία, το εμπόριο, τη διασκέδαση, κλπ. Ειδικά το διαδίκτυο προσφέρει πολλά και έχει μεγάλη δυναμική, παρουσιάζοντας συνεχώς νέες λειτουργίες και εφαρμογές, όπως εργαλεία web 2.0 που μπορούν να χρησιμοποιηθούν για μάθηση.
Παρόλα αυτά, όπως κάθε καινοτομία, έχει ορισμένα μειονεκτήματα και θα πρέπει, ειδικά οι μαθητές και η σχολική κοινότητα να γνωρίζει πώς να το χρησιμοποιεί σωστά. Οι περισσότεροι μαθητές και αρκετοί καθηγητές φαίνεται ότι δε γνωρίζουν πολλά για κινδύνους, θέματα ασφαλείας, ηθικής, ακόμη και υγείας που σχετίζονται με λανθασμένη ή υπερβολική χρήση του μέσου. Χρειάζεται λοιπόν να λάβουν ειδική εκπαίδευση για το θέμα και ειδικά οι καθηγητές επιμόρφωση για να μπορέσουν να ανταποκριθούν στις δυσκολίες.
Το έργο εστίασε στο να ενημερώσει τη σχολική κοινότητα για τους κινδύνους που προαναφέρθηκαν και σχετίζονται με το διαδίκτυο, να προετοιμάσει ειδικά τους μαθητές να μπορούν να τους αντιμετωπίσουν και να επιμορφώσει κατάλληλα τους καθηγητές. Μέσα από τις πολλές δράσεις του σχεδίου εκπέμφθηκαν ισχυρά μηνύματα για την ασφάλεια και βοηθήθηκαν τόσο μαθητές, όσο και καθηγητές. Τα σχολεία υιοθέτησαν μια πολιτική για την ασφάλεια στο διαδίκτυο και οι μαθητές ανέπτυξαν κατάλληλες δεξιότητες και απέκτησαν γνώσεις που θα τους προστατέψουν.
Το σχέδιο ήταν μια σύμπραξη αποκλειστικά μεταξύ σχολείων και ειδικότερα των:
2ο ΓΕΛ Κω (συντονιστικό σχολείο), Fridagymnasiet (Σουηδία), HAK Ybbs (Αυστρία), Liceum Ogolnoksztalcace im. Piotra Skargi (Πολωνία) and Os vidaregåande skule (Νορβηγία). Πραγματοποιήθηκαν πέντε συναντήσεις μαθητών και καθηγητών, μία σε κάθε χώρα με θέμα μια διαφορετική διάσταση του ζητήματος. Ειδικότερα οι συναντήσεις είχαν ως εξής:
- 1η Αυστρία: Διαδικτυακός Εθισμός (υπερβολική χρήση, παιχνίδια, τζόγος, κλπ)
- 2η Νορβηγία: Θέματα Υγείας (απομόνωση, κατάθλιψη, σωματική υγεία κλπ)
- 3η Σουηδία: Ασφάλεια συστημάτων (ιοί, κακόβουλο λογισμικό, κλπ)
- 4η Ελλάδα: θέματα Ηθικής (λογοκλοπή, πνευματικά δικαιώματα, νομικά ζητήματα, κλπ)
- 5η Πολωνία: Ασφάλεια χρηστών (διαδικτυακός εκφοβισμός, αποπλάνηση, κλπ)
Το σχέδιο βοήθησε μαθητές και καθηγητές να:
- Αναγνωρίζουν τους κινδύνους του διαδικτύου
- Προστατεύουν τα προσωπικά τους δεδομένα και την αξιοπρέπειά τους
- Μάθουν πώς και από πού να ζητάνε βοήθεια
- Φέρονται με ευπρέπεια και ηθική
- Μάθουν για τη λογοκλοπή
- Σέβονται τα πνευματικά δικαιώματα
Το έργο προώθησε επίσης την επαγγελματική ανάπτυξη των εκπαιδευτικών με επίκεντρο τη στρατηγική χρήση των ΤΠΕ. Για το σκοπό αυτό δημιουργήθηκε μια Κοινότητα Μάθησης, με τη χρήση web 2.0 εργαλείων μεταξύ των καθηγητών που συμμετείχαν στο έργο. Μεταξύ άλλων στο έργο εφαρμόστηκαν καινοτόμες πρακτικές στην εκπαίδευση, συνεργατική μάθηση βασιζόμενη στην κριτική σκέψη και την ανοιχτή και ευέλικτη μάθηση.
Υπήρξαν 3 διεθνείς συναντήσεις καθηγητών (το αρχικό kick off meeting, στη μέση και στο τέλος για αξιολόγηση) που βοήθησαν στην οργάνωση, την παρακολούθηση και την ορθή διαχείριση του σχεδίου. Πέρα από τις συναντήσεις, η αξιολόγηση έγινε με πολλούς τρόπους, με επιμέρους αξιολόγηση των συναντήσεων και των δράσεων, αλλά κυρίως μέσα από τη διεξαγωγή έρευνας που είχε πολλά πρωτότυπα στοιχεία και πολλά θετικά αποτελέσματα.
Η έρευνα πραγματοποιήθηκε σε δύο επίπεδα. Μια πιο γενικευμένη με ένα αρχικό και ένα τελικό τεστ (ttests) και μικρότερου εύρους έρευνες πριν και μετά από κάθε συνάντηση. Τα ερευνητικά ερωτήματα που εξετάστηκαν αφορούσαν τις 5 βασικές κατηγορίες προβλημάτων που σχετίζονται με τη χρήση του διαδικτύου (εθισμός, υγεία, ασφάλεια συστημάτων, ηθική, ασφάλεια χρηστών) και ήταν τα εξής:- 1ο: Γνωρίζουν οι μαθητές τα παραπάνω προβλήματα;
- 2ο: Έχουν βιώσει καταστάσεις που σχετίζονται με αυτά;
- 3ο: Γνωρίζουν πως να συμπεριφερθούν αν έρθουν αντιμέτωποι με κάποιο από αυτά;