ΠΣΔΨηφιακή Ασφάλεια
Δευτέρα, 06 Οκτωβρίου 2014 12:54

Συμπεριφορές εξάρτησης στο Διαδίκτυο: 16+3 ερωταπαντήσεις από το webinar

Γράφτηκε από τον 
Βαθμολογήστε αυτό το άρθρο
(5 ψήφοι)
webinarΣτις 28 Ιανουαρίου 2014, με αφορμή την 8η Ευρωπαϊκή Ημέρα Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων, πραγματοποιήθηκε με επιτυχία διαδικτυακό σεμινάριο (webinar) με θέμα «Προστασία Προσωπικών Δεδομένων και Κοινωνικά Δίκτυα».

Το εν λόγω webinar πραγματοποιήθηκε από την Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης Δυτικής Ελλάδας (ΠΔΕΔΕ), τους σχολικούς συμβούλους Πληροφορικής σε συνεργασία με τον ενημερωτικό κόμβο του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου «Ασφάλεια στο Διαδίκτυο» και την Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα (ΑΠΔΠΧ).

Συμμετείχαν ενεργά, με ερωτήσεις μέσω τηλεδιάσκεψης, 110 Γυμνάσια και πιο συγκεκριμένα 4320 μαθητές και 480 εκπαιδευτικοί σχεδόν από όλη την Ελλάδα, καθώς και το ελληνικό σχολείο από τη Χιμάρα της Αλβανίας.

Τις παρουσιάσεις καθώς και το βίντεο, για όσους επιθυμούν να τα δούν, μπορείτε να τα βρείτε στο άρθρο "Πρωτοποριακό online σεμινάριο με 4.320 μαθητές!". Στο τρίτο και τελευταίο άρθρο της σειράς αποδελτιώθηκαν οι online ερωτήσεις των μαθητών και των εκπαιδευτικών τους προς τον κ. Κορμά, Ιατρό – Υπεύθυνο της γραμμής Βοηθείας ΥποΣΤΗΡΙΖΩ του Ελληνικού Κέντρου Ασφαλούς Διαδικτύου, για την παρουσίασή του "Συμπεριφορές εξάρτησης στο Διαδίκτυο". Διαβάστε στη συνέχεια του άρθρου τι απαντάει στις ερωτήσεις.

1. Πώς θα μπορούσαμε να μειώσουμε τις ώρες που απασχολούμαστε στο Διαδίκτυο και με τι να τις αναπληρώσουμε;

Οι ώρες που δαπανάμε στον υπολογιστή εξαρτώνται καθαρά από εμάς. Όλοι μας μπορούμε να ελέγξουμε τις ώρες που ξοδεύουμε στην οθόνη. Άλλωστε, ο αθλητισμός, ο χορός, η μουσική, το θέατρο, οι βόλτες με τους φίλους μας και γενικότερα η πραγματική ζωή είναι πράγματα που σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να υποτιμούμε για χάρη της διαδικτυακής ζωής!

2. Πριν από λίγο αναφέρατε ότι όταν παίζουμε ηλεκτρονικά παιχνίδια μειώνονται οι αθλητικές μας επιδόσεις, πως εξηγείτε το γεγονός ότι πολλοί αθλητές αναζητούν την άνοδο της αδρεναλίνης η οποία επιτυγχάνεται παίζοντας ηλεκτρονικά παιχνίδια;

Αυτό που αναφέρεις έχει να κάνει με την γρήγορη αύξηση των ρυθμών της καρδίας για να ξεκινήσουν την προσπάθεια. Για παράδειγμα στην άρση βαρών, πριν οι αθλητές σηκώσουν τη ράμπα με τα βάρη, ο προπονητής τους δίνει σφαλιάρες στο πρόσωπο. Αυτό δεν σημαίνει ότι οι αθλητές στην άρση βαρών σε όλη την προπόνηση τους χτυπάμε σφαλιάρες. Επίσης, υπάρχουν αθλητές που άκουγαν hard rock για να έχουν εγρήγορση στην έναρξη του αθλήματος. Κάποια διαδικτυακά παιχνίδια και ειδικά αυτά που στις μέρες μας είναι «της μόδας» είναι αρκετά επιθετικά. Αυτός είναι και ο λόγος που απαγορεύεται να τα παίζουν μικρά παιδιά. Η επιθετικότητα, η ένταση και ο ανταγωνισμός στο παιχνίδι ανεβάζουν την αδρεναλίνη του παίκτη αλλά αυτό σίγουρα δεν ωφελεί την ανάπτυξη των παιδιών, αντίθετα τα παροτρύνει να εξοικειωθούν με τη βία.

3. Θα ήθελα να κάνω μία ερώτηση σχετικά με τις πιθανότητες που μπορεί κάποιος να πάθει κάποιο πρόβλημα υγείας λόγω της κατάχρησης του διαδικτύου και του Η/Υ

Η υπερβολική ενασχόληση με τους υπολογιστές μπορεί να επιφέρει σοβαρά προβλήματα. Κάποια από αυτά είναι η απορρόφηση στα ηλεκτρονικά παιχνίδια εις βάρος της οικογένειας, των φίλων και του σχολείου. Επίσης, είναι σε όλους γνωστό ότι η καθιστική ζωή (π.χ. να κάθομαι όλη τη μέρα μπροστά στην οθόνη) θα μπορούσε να δημιουργήσει προβλήματα στο σώμα μας, στο βάρος μας, στη διατροφή μας, στα μάτια μας, πόνους στην πλάτη αλλά και στους καρπούς των χεριών.

4. Μπορείτε να μας πείτε τα μέτρα για την εξάλειψη του εθισμού;

Είναι σημαντικό να λάβουμε όλοι μαζί δράση και πρωτοβουλία για αυτό. Η ενημέρωση των μαθητών, των γονέων, των εκπαιδευτικών είναι σημαντική με παράλληλη ενίσχυση των δραστηριοτήτων στην πραγματική ζωή.

5. Πώς μπορεί κάποιος εξαρτημένος από το τζόγο να βοηθήσει τον εαυτό του αν δεν θέλει να απευθυνθεί στους γονείς του;

Για τα προβλήματά μας είναι σημαντικό να εμπιστευόμαστε τους ανθρώπους που μας αγαπάνε και ξέρουμε ότι μας αγαπούν. Ας αναλογιστούμε! Θα άλλαζαν τα συναισθήματα κάποιου προς εμάς εάν τους εκμυστηρεόμασταν ένα πρόβλημα; Δε νομίζω! Όλοι μας, και εννοώ, οι γονείς, οι εκπαιδευτικοί και οι ειδικοί είμαστε υπεύθυνοι να προστατεύουμε τα παιδιά. Ας μη διαστάζουν να απευθύνονται σε εμάς. Άλλωστε, υπάρχουν αρκετοί εξειδικευμένοι επαγγελματίες και φορείς για θέματα τζόγου που μπορεί να απευθυνθεί κάποιος έφηβος. Σε κάθε περίπτωση η σταδιακή μείωση του χρόνου που ασχολείται κάποιος με τον τζόγο και η ενίσχυση των δραστηριοτήτων που του αρέσει θα ήταν σημαντικό μέτρο.

6. Οι μεγάλες gaming εταιρείες οπως Riot, Blizzard, konami, τι προσπαθούν να επιτύχουν κάνοντας τουρνουά σε επαγγελματικό επίπεδο;

Οι εταρείες παιχνιδιών είναι εταιρείες που έχουν σκοπό το κέρδος. Η διοργάνωση τουρνουά και η υπόσχεση χρηματικού ή άλλου επάλθου αποτελούν κίνητρο για τα παιδιά τα οποία κάθονται ολοένα και περισσότερες ώρες μήπως κερδίσουν. Με αυτό τον τρόπο οι εταρείες κερδίζουν χρήματα και τα παιδιά δεν ξεκολλάνε από τα παιχνίδια. Επίσης, τα έπαθλα συνήθως δίνονται πολύ σπάνια.

7. Πώς θα μπορούσαν να περιορίσουν την επαφή τους με τα ηλεκτρονικά παιχνίδια και τα βίαια ξεσπάσματά τους τα άτομα ( κυρίως τα παιδιά) που είναι υπερβολικά εξαρτημένα από ορισμένα διαδικτυακά παιχνίδια;

Τα παιδιά και οι οικογένειές τους είναι σημαντικό να απευθυνθούν στους ειδικούς προκειμένου να βοηθηθούν. Ας μην ξεχνάμε όμως ότι οι δραστηριότητες στον πραγματικό κόσμο και η επαφή με φίλους βοηθούν εξαιρετικά. Το βίαιο ξέσπασμα έχει να κάνει με τη φύση του παιχνιδιού και αν συνοδεύεται με το κέρδος. Αν για παράδειγμα ένα παιδί αντί να παίζει LOL παίζει ενδεικτικά τα στρουμφακια τότε θα σταματήσουν τα ξεσπάσματα αυτά τουλάχιστον σε αυτή τη φάση.

8. Πώς μπορεί ένα άτομο που έχει εξάρτηση στα κοινωνικά δίκτυα να απεξαρτηθεί;

Οι ώρες που δαπανάμε στον υπολογιστή εξαρτώνται καθαρά από εμάς. Όλοι μας μπορούμε να ελέγξουμε τις ώρες που ξοδεύουμε στην οθόνη. Άλλωστε, ο αθλητισμός, ο χορός, η μουσική, το θέατρο, οι βόλτες με τους φίλους μας και γενικότερα η πραγματική ζωή είναι πράγματα που σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να υποτιμούμε για χάρη της διαδικτυακής ζωής! Τα παιδιά και οι οικογένειές τους είναι σημαντικό να απευθυνθούν στους ειδικούς προκειμένου να βοηθηθούν. Ας μην ξεχνάμε όμως ότι οι δραστηριότητες στον πραγματικό κόσμο και η επαφή με φίλους βοηθούν εξαιρετικά. Το βίαιο ξέσπασμα έχει να κάνει με τη φύση του παιχνιδιού και αν συνοδεύεται με το κέρδος.

9. ΤΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ ΤΟΥ FACEBOOK EINAI ΟΛΑ ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΑ; ΓΙΑΤΙ ΕΓΩ ΠΑΙΖΩ TOP ELEVEN ΚΑΙ ΚΑΠΟΙΑ ΑΛΛΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗΣ

(Aris Louvris: Προφανώς όλα τα παιχνίδια δεν είναι επικίνδυνα.) Για να είμαστε όμως σίγουροι, καλό είναι να κοιτάμε από ποιές ηλικίες επιτρέπονται και να παίζουμε παιχνίδια που είναι κατάλληλα για την ηλικία μας.

10. Οι διοργανώσεις Konami και Rockstar games τι θέλουν να κερδίσουν κάνοντας επαγγελματικούς διαγωνισμούς;

Βλ. απάντηση στην ερώτηση 6.

11. Ποια είναι η πιο ακραία περίπτωση εθισμού που έχετε συναντήσει;

Οι ακραίες περιπτώσεις αφορούν στα παιδιά που αφήνουν το σχολείο γιατί κάποια εταιρεία τους έχει υποσχεθεί επαγγελματική ενασχόληση με κάποιο παιχνίδι. Yπήρχαν παιδιά που έπαιζαν τέσσερις μέρες lineage και ήρθαν στο νοσοκομείο με πρησμένα πόδια.

12. Ποιοι παρασύρονται περισσότερο στο διαδίκτυο τα αγόρια ή τα κορίτσια;

Τα αγόρια συνήθως αρέσκονται στα διαδικτυακά παιχνίδια βίας και τα κορίτσια στις σελίδες κοινωνικής δικτύωσης. Όλοι όμως αγόρια και κορίτσια μπορούν να παρασυρθούν εξίσου!

13. Πώς ένας ανήλικος επηρεάζεται ψυχολογικά από κάτι που θα δει στο facebook και τι επιπτώσεις στην ενήλικη του ζωή;

Το facebook για έναν έφηβο αποτελεί έναν ολόκληρο καινούργιο κόσμο. Έτσι, μπορεί να πιστέψει ότι όλα αυτά που αναγράφονται εκεί είναι αληθή. Να μην μπορεί να αναγνωρίσει εύκολα ότι υπάρχουν χρήστες που λένε ψέμματα για την ταυτότητά τους και για τη ζωή τους. Επίσης, η ποσότητα των φίλων εκλαμβάνεται ως κάτι πολύ σημαντικό. Τα παραπάνω ενέχουν σοβαρούς κινδύνους. Επίσης μπορεί να δει κατά λάθος φρικαλέα video από πολέμους και να αρχίσει να βλέπει εφιάλτες

14. Τα παιδιά του Γυμνασίου μέχρι πόση ώρα να περνάνε στο Διαδίκτυο;

Δύο ώρες μπροστά σε οθόνη (συμπεριλαμβανομένης της τηλεόρασης) είναι αρκετές. Ας αναλογιστούμε όμως και τί κάνει ένας έφηβος στο διαδίκτυο καθώς είναι διαφορετικό το να ακούει για παράδειγμα μουσική με το να παίζει παιχνίδια.

15. Υπάρχει κάποιο ανάλογο όριο για τους ενήλικες;

Τα όρια καθορίζονται σε σχέση με τις υποχρεώσεις του καθένα μας. Αν οι ενήλικες παραμελούν την εργασία ή/και την οικογένεια τους για να παίζουν διαδικτυακά παιχνίδια ή να είναι στα κοινωνικά δίκτυα τότε και εκεί έχουμε το ίδιο πρόβλημα. Πρέπει όμως να ξεκαθαρίσουμε ότι άλλο είναι να δουλεύεις στο διαδίκτυο και άλλο να ασχολείσαι με αλλά θέματα.

16. Αναφέρουμε τον εθισμό σε σχέση με ηλεκτρονικά παιχνίδια, κοινωνικά δίκτυα κτλ. Αν κάποιος (ενήλικας) στα πλαίσια της εργασίας του είναι απορροφημένος στον υπολογιστή σε μεγάλο βαθμό (ασχολούμενος με δημιουργικά πράγματα) μιλάμε πάλι για εθισμό που επίσης είναι επικίνδυνος;

«Εθισμός» σημαίνει πολύωρη χρήση υπολογιστή με ταυτόχρονη έκπτωση στην πραγματική ζωή. Δηλαδή, αν κάποιος και για μεγάλο χρονικό διάστημα προτιμάει να παίζει από το να βγει έξω, να διαβάσει, να εργαστεί, να κάνει τα χόμπι του, να ασχοληθεί με την οικογένειά του τότε καλό θα ήταν να αναζητήσει βοήθεια. Τέλος αν τα δημιουργικά πράγματα είναι μέρος της εργασίας του τότε δεν μιλάμε για εθισμό αλλά για πολλές ώρες εργασίας. Θα μπορούσε για παράδειγμα να εργάζεται όλη μέρα εκτός σπιτιού. Αν μιλάμε όμως για ενδιαφέροντα πράγματα εκτός της εργασίας του και αυτό οδηγεί σε παραμέληση άλλων επίσης ενδιαφερόντων και πολύ πιο σοβαρών θεμάτων όπως η οικογένεια τότε υπάρχει πρόβλημα. Άλλωστε και τα παιδιά θεωρούν ότι τα διαδικτυακά παιχνίδια και τα κοινωνικά δίκτυα είναι εξίσου ενδιαφέροντα πράγματα.

17. Αν κάποιος, δεν υπακούσει στους κανόνες, συναντηθεί με κάποιον άγνωστο και δει ότι δεν είναι επικίνδυνος, είναι ασφαλές να ξανασυναντηθούν;

Δεν είναι ποτέ ασφαλές να συναντιόμαστε με αγνώστους. Όχι παραμένει να έχει τον ίδιο κίνδυνο. Δυστυχώς υπάρχουν κυκλώματα που χρησιμοποιούν παιδιά δολώματα όπου τα πρώτα ραντεβού πηγαίνουν όντως τα παιδιά αλλά κάποια στιγμή μπορεί να πάνε ενήλικοι. Ποτέ δεν μπορούμε να είμαστε ήσυχοι όταν γνωρίζουμε κάποιον από το διαδίκτυο και καλό είναι να μην μπαίνουμε σε αυτή τη διαδικασία.

18. Τα παιχνίδια βίας μπορεί να μας επηρεάσουν στην καθημερινή μας ζωή;

Τα παιχνίδια βίας ενθαρρύνουν την εξοικείωση με τη βία και μπορούν να αυξήσουν την επιθετικότητά μας καθώς και το θυμό μας με αποτέλεσμα να διαταράσσεται και η καθημερινή ζωή.

19. Αν οι γονείς μπαίνουν σε ιστοσελίδες κοινωνικής δικτύωσης τότε και τα παιδιά τους ακολουθούν τον ίδιο δρόμο. Εμείς σαν εκπαιδευτικοί με ποιο τρόπο θα μπορούσαμε να πείσουμε παιδιά να μην παρασύρονται όπως οι γονείς τους;

Οι γονείς πράγματι αποτελούν το πιο σημαντικό πρότυπο για παραδειγματισμό. Νομίζω όμως ότι οι εκπαιδευτικοί έχουν το ίδιο πρόβλημα με τα προγράμματα πρόληψης της διατροφής του καπνίσματος κ.ά. Οφείλουμε λοιπόν όλοι μαζί να ξεκαθαρίσουμε ότι πολλές διαδικτυακές συνήθειες των ενηλίκων δεν επιτρέπονται για τα παιδιά έχοντας πάντα στο μυαλό μας ότι η πιο σοφή συμβουλή είναι το παράδειγμά μας.
Διαβάστηκε 7860 φορές Τελευταία τροποποίηση στις Κυριακή, 26 Οκτωβρίου 2014 13:48

Προσθήκη σχολίου

Η γνώμη σας μετράει!